המדריך לנקודות תעבורה בישראל: איך לנהל ולמחוק נקודות מרישומך?
צבירת נקודות תעבורה היא בעיה נפוצה בקרב נהגים בישראל. תקנה 544 לתקנות התעבורה קובעת כי בגין כל עבירה המנויה בתוספת השישית בתקנות התעבורה יחויב הנהג בנקודות.
בשיטת הניקוד לעבירות תנועה בישראל, הנהגים צוברים נקודות בהתאם לחומרת העבירה שביצעו, כאשר מספר הנקודות המינימלי לעבירת תעבורה הוא 2, והמקסימלי הוא 10 נקודות.
דוגמאות שכיחות לעבירות ומספר הנקודות שצוברים בגינם:
- שימוש בטלפון נייד: 8 נקודות.
- נהיגה בניגוד לכיוון התנועה: 6 נקודות.
- עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף: 10 נקודות.
- נהג ללא חגורת בטיחות: 6 נקודות.
השפעת הנקודות על הנהג:
כאשר נהג צובר מספר מסוים של נקודות תעבורה, בתקופה מסוימת, הוא עלול להידרש לעבור קורס תיקון התנהגות בתעבורה, לשלם קנסות כספיים ובמקרים חמורים יותר, עלול אף להיתקל בהשעיית רישיון הנהיגה או בביטולו לתקופה מסוימת. במצבים בהם הנהג צובר נקודות מעל הגבול המותר, ההשלכות עשויות להיות רחבות היקף וקשות מאוד.
התיישנות\מחיקת נקודת באופן אוטומטי:
- 2 שנים ללא עברות: אם נהג צבר עד 22 נקודות ועברו שנתיים ללא רישום של עבירות תנועה נוספות, כל הנקודות שצבר ימחקו מהרישום.
- 4 שנים ללא עברות: אם נהג צבר מעל ל-22 נקודות, הוא יצטרך לחכות ארבע שנים ללא רישום של עבירות תנועה נוספות על מנת שהנקודות ימחקו מהרישום.
המטרה של מערכת הנקודות היא לעודד נהגים לנהוג בזהירות ובאחריות. המחיקה של נקודות לאחר תקופה מסוימת ללא עבירות משקפת את ההזדמנות לתיקון התנהלות ולשיפור הבטיחות בדרכים.
ההשלכות הנגזרות מצבירת נקודות ברישיון הנהיגה:
- השתלמות נהיגה מונעת (בסיסי): נדרשת כאשר נהג צבר בין 12 ל-22 נקודות. ההשתלמות מתמקדת בשיפור התנהלות הנהג בדרך.
- 2 השתלמויות של נהיגה מונעת (בסיסי ומתקדם): נדרשות כאשר נהג צבר בין 24 ל-34 נקודות. הנהג צריך לעבור שני קורסים, בסיסי ומתקדם, שנועדו לחדד ולשפר את מיומנויות הנהיגה.
- פסילת הרישיון ל-3 חודשים: נקבעת כאשר נהג צבר 36 נקודות ומעלה.
- פסילת הרישיון ל-3 חודשים + מבחן תאוריה + טסט + בדיקות רפואיות: נדרשת כאשר נהג צבר 36 נקודות לפעם השנייה תוך 6 שנים, או כאשר נהג מגיע ל-72 נקודות. במקרים אלו, הנהג צריך לעבור מחדש את התהליך המלא לקבלת רישיון נהיגה, כולל מבחן תאוריה, טסט פרקטי ובדיקות רפואיות
כל השתלמות היא השתלמות חובה, אשר אי ביצועה יביא לכך שרישיונו של נהג יותלה תוך שישה חודשים מיום שנמסרה ההודעה לנהג.
על המשתלמים לעמוד ב-100% נוכחות, משתלמים שלא עוברים את הבחינה בפעם הראשונה, זכאים לבחינה חוזרת. כשלון בבחינה החוזרת מחייב הרשמה וביצוע קורס מחדש.
רוב הנהגים, כשהם מקבלים דו"ח תנועה, פשוט משלמים את הקנס וממשיכים הלאה, מבלי להבין את ההשלכות ארוכות הטווח. כי תשלום הקנס נחשב כהודאה באשמה, והנקודות מתווספות לרישיון באופן אוטומטי. ועם הזמן, כמות הנקודות יכולה להצטבר לרמה מסוכנת.
אבל זה לא חייב להיות ככה. באמצעות טיעון מושכל ומנומק בפני רשויות התעבורה או בית המשפט, עורך דין יכול להשיג מחיקה של נקודות. זה יכול להיעשות, למשל, על ידי הוכחה שהעבירה בוצעה בנסיבות מקלות, או על ידי ערעור על תקפות הדו"ח מלכתחילה. במקרים מסוימים, ייתכן אפילו שניתן יהיה להוכיח שהנהג כלל לא אשם בעבירה.
איך עורך דין תעבורה יכול לעזור?
עורך דין המתמחה בתחום התעבורה יכול להציע מגוון פתרונות ואסטרטגיות להתמודדות עם נקודות תעבורה וההשלכות המשפטיות שלהן, זה כולל:
- ייצוג בבית משפט: עורך דין יכול לייצג את הנהג במשפט ולנסות להפחית את חומרת העונש או את מספר הנקודות המוטלות.
- טיעונים משפטיים: הצגת טיעונים משפטיים וראיות שיכולות להצדיק הפחתה בסכום הקנס או במספר הנקודות.
- ייעוץ והכוונה: עורך דין מומחה לתעבורה מספק לקוחותיו הכוונה מותאמת אישית לניהול מצבים של צבירת נקודות תעבורה. השירות כולל ייעוץ אסטרטגי על איך להתמודד עם המערכת המשפטית והצעת פתרונות פרקטיים למניעת השלכות ארוכות טווח.
לסיכום:
חשוב להבין שנקודות תעבורה הן לא רק מטרד. הן יכולות לפגוע בחיים שלך בדרכים רבות – החל מעליית מחירי הביטוח, דרך הגבלת אפשרויות התעסוקה, ועד לשלילה מוחלטת של הזכות שלך לנהוג. לכן, אם נתפסת בעבירת תנועה וצברת נקודות, חיוני לפעול במהירות ולקבל ייעוץ משפטי מקצועי.